Aktualizacja: 30.10.2024
Będąc świadomym i aktywnym pacjentem, możesz mieć wpływ na system opieki zdrowotnej
Każdy pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
Do czego masz prawo?
Jako pacjent masz prawo do:
- świadczeń zdrowotnych
- tajemnicy informacji oraz uzyskania informacji o swoim zdrowiu
- dostępu do dokumentacji medycznej
- poszanowania intymności i godności
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- opieki duszpasterskiej
- przechowywania rzeczy wartościowych (Szpital oraz każdy inny podmiot udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych mają obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie).
Więcej o prawach pacjenta możesz przeczytać na stronie Prawa Pacjenta – Rzecznik Praw Pacjenta (link otwiera się w nowej karcie)
Czy przysługują Ci uprawnienia szczególne?
Niektórym pacjentom (np. kobietom w ciąży lub zasłużonym honorowym dawcom krwi) przysługują uprawnienia szczególne. Zakres takich uprawnień różni się w zależności od tego, do jakiej grupy należysz. Aby skorzystać z przysługujących uprawnień, musisz przedstawić dokument, który potwierdzi Twoje prawa.
Więcej informacji na temat uprawnień dla poszczególnych grup znajdziesz na stronie Uprawnienia szczególne|Narodowy Fundusz Zdrowia (link otwiera się w nowej karcie)
Gdzie szukać pomocy?
Jeśli:
- wobec Ciebie zostały naruszone prawa pacjenta, to możesz sprawę zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta (ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa), e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl, bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 18.00)
- masz trudności z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, możesz to zgłosić w oddziale wojewódzkim NFZ (bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna 24 godziny przez 7 dni w tygodniu).
- uważasz, że lekarz działał niezgodnie z aktualną wiedzą medyczną lub zasadami etyki, możesz to zgłosić Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej.